duminică, 29 iulie 2018

Maramures - 3

  Vedeti si...
Maramures - 1
Maramures - 1
Dupa cum spuneam, indemnati de gazda noastra, am mers sa-l vizitam pe  dl.Gheorghe Opris din satul Sarbi - Valea Cosaului, Maramures. Dumnealui mentine in functiune valtoarea si moara de apa. Asteptam sa ne primeasca cu mai mult entuziasm, sa ne serveasca cu palinca din poarta, caci a inventat un mecanism care face posibil lurul acesta. Dar!! Am dedus, din intrebarile pe care ni le-a pus, ca l-a deranjat atat de tare ca am acceptat invitatia vecinului din spatele casei, incat abia ne-a mai vorbit. A raspuns monosilabic la tot ce l-am intrebat noi :) Si nu ne-a cantat, asa cum le-a cantat celor care l-au vizitat inaintea noastra. Ca aici.
Cred ca intre acesti doi vecini a intervenit concurenta :P


 Ne-a lasat sa vizitam casa-muzeu, impreuna cu dansul, dar nu ne-a povestit prea multe. 


 Nu ne-a aratat nici cum mestereste sticlele care se gasesc, de cumparat, in toata zona, nici cum functioneaza valtoarea, moara. Nimic, nimic... 








 M-a lasat sa fotografiez ce-am vrut eu, probabil e foarte obisnuit cu asa ceva. Si cred ca a fost multumit cand am plecat :)



 Din nou biserici vechi maramuresene, intrate in Parimoniul UNESCO









 Barsana.... Manastirea iti taie rasuflarea. Este impecabila. Da, stiu, toate manastirile sunt impecabile, dar parca la Tismana totul e pus la punct cu precizie matematica. Isi merita faima!






 Intr-una din zile, ne-a facut semn sa o luam cu masina, o localnica mai in varsta. Mergea la targul local. Vaduva, barbatul i-a murit de cancer in gat, ea cu sanatatea cam subreda si treburi multe de facut. Ii e foarte greu singura... 
Ne-a recomandat sa mergem la manastirea Stramtura. "Ajungeti cu masina pana sus, a facut parintele drumul" Si ne-am dus. 

 Chiar ca "Stramtura". E ascunsa atat de bine ca nici GPS-ul nu stia de ea. (nici atotstiutorul Google, tocmai am cautat) Dar pe noi ne-au dus indicatorul si drumul. Un drum asfaltat, foarte ingust, doar de o masina. La manastire nici tipenie de om, o biserica in constructie si o anexa, parca doua....oare ce cautam noi aici...?
Ne-am uitat putin in jur, si tocmai eram pe picior de plecare cand a venit un domn la noi, profesor, care facea un fel de voluntariat la manastire "ca sa-l ajut pe parinte", ne-a spus el. Ne-a condus in biserica manastirii, la subsol, acolo unde sa tin slujbele. La aceasta manastire se gaseste o icoana a Sfintei Parascheva - cadou din partea obstii manastirii Tismana - care miroase a mir in permanenta, dar mai mult in timpul Sfintei Liturghii. Da! Chiar mirosea!
Ne-a prezentat mai departe atelierul de icoane. Si ne-a rugat sa mai ramanem pentru ca parintele ne va primi la el. Au! Nu! Parintele se odihnea, nu am fi indraznit!
El a insistat si in cateva minute eram in chilia parintelui. 
Am stat de vorba vreo 10 minute, n-am fi indraznit mai mult, iar la plecare am primit cadou doua icoane. Cu maica Domnului si Sf.Gheorghe. Parintele a vrut sa ne daruiasca icoana cu Sf.Gheorghe pentru ca sfantul este ocrotitorul calatorilor. 
 Am plecat mai departe pe drumuri laturalnice si rustice, genul acela de drumuri pe care Google-Harti nu ti l-ar recomnda niciodata. Sunt cele mai frumoase!!
 Mai aveam de vizitat biserici vechi si manastiri noi. 
V-am spus ca e foarte usor sa vezi femei care torc lana, la poarta. Nu m-am putut abtine si am fotografiat cateva :P 
Dupa ce am fotografiat-o, mamaita aceasta mi-a facut semn cu degetul sa ma apropii. M-a intrebat, aproape in soapta:"ai fo 2 lei?"
As fi ras in hohote, dar mi-am muscat obrajii, m-am dus la masina, am luat 5 lei si i-am dat. 
La curtea vecina, la poarta, pe banca stateau doi barbati in varsta. Ea s-a intors catre ei, le-a aratat hartia de 5 lei si s-au bucurat toti trei de suma primita.
Eu cred ca ei s-au cam saturat de maimutele de la oras (sorry, maimute) care vin, ii fotografiaza, se uita la ei ca la zoo, si s-au hotarat sa ne scoata banii din buzunar :)) Bravo lor!! =)) 











 Duminica, in drumul spre casa, am oprit pentru Sfanta Liturghie la Rohia. (nu am fotografii)
 Am trecut prin Cavnic si ne-am speriat. Nu stiu ce forta a naturii a putut sa reteze brazii, de la jumate, pe o intindere de sute de metri patrati. Cred ca nu ai nicio sansa daca esti prins intr-o asemenea furtuna...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Vă mulțumesc pentru vizită și comentarii, cu drag

Postari recente

Recent Posts Widget